آموزش

کلاه های ایمنی – Hard hats

کلاه های ایمنی

حفاظت از سر

حفاظت کارکنان از آسیب های بالقوه سر یک عنصر کلیدی هر برنامه ایمنی می باشد. آسیب به سر می تواند یک کارگر را از کار افتاده نموده یا حتی می تواند کشنده باشد. پوشیده کلاهخود یا یک کلاه ایمنی می تواند بهترین روش برای حفاظت از سر کارکنان در برابر آسیب باشد. کلاه های ایمنی حفاظ کارکنان را از ضربه و خطرات نفوذی ، بعلاوه شوک الکتریکی و خطر سوختگی محافظت نماید.

کلاه های ایمنیکارفرما ها در صورتیکه امکان وقوع هر یک از موارد زیر باشد باید از پوشیدن حفاظهای سر توسط کارکنان خود مطمئن شوند :

  • امکان افتادن اشیاء از بالا و برخورد با سرشان وجود داشته باشد.
  • امکان برخورد سرشان به اشیاء ثابت ، همانند لوله ها و میله ها باشد.
  • امکان وقوع حادثه برای سر بر اثر تماس با مخاطرات الکتریکی باشد.

مثالهائی از مشاغلی که کارکنانشان نیاز به استفاده از حفاظهای سر هستند عبارتند از : کارگران ساختمانی ، نجارها ، برقکارها ، تعمیر کنندگان خطوط تلفن ، لوله کش ها و تعمیر کنندگان خطوط لوله ها و کانالها ، برش کنندگان کنده و الوار درخت ، جوشکاران و بسیاری از مشاغل دیگر. هرگاه خطر افتادن اشیا ء از بالا وجود داشته باشد ، همچنین در هنگام کارکردن زیر چیزهائی که ابزار روی آنها استفاده می شود و یا کار کردن زیر تسمه نقاله ، باید از حفاظهای سر استفاده شود. کلاه های ایمنی باید دارای لبه در جلو باشد تا کارکنان را بخوبی حفاظت نماید.

بطور کلی کلاهخود های حفاظتی و کلاههای ایمنی باید خصوصیات زیر را دارا باشند :

  • در برابر نفوذ اشیاء مقاومت داشته باشند.
  • شوک های ضربه ای را جذب نمایند.
  • در برابر آب مقاوم بوده و آرام بسوزند.
  • دستورالعمل واضحی در خصوص تنظیم و تعویض اتصال و سربند داشته باشد.

کلاه ایمنی باید پوسته بیرونی سختی داشته باشد و یک آستر جذب کننده شوک که به سربند و تسمه چرمی متصل است و 2.54 الی 3.18 سانتیمتر پوسته را دور از سر معلق نگه می دارد. این نوع طراحی جذب شوکی در هنگام ضربه و تهویه را در طول استفاده نرمال فراهم می نماید.

کلاه های حفاظتی باید مطابق با شرایط استاندارد ANSI «Z89.1-1986» ( کلاه های حفاظتی برای کارگران صنایع ) یا یک سطح برابری را از حفاظت فراهم نماید.

کلاه های ایمنیانواع کلاه های ایمنی

امروزه انواع زیادی از کلاه های ایمنی در فروشگاهها وجود دارد. علاوه بر انتخاب کلا ههای حفاظتی که مطابق با شرایط استاندارد ANSI است ، کارفرما باید از پوشیدن کلاه ایمنی که کارکنان را از خطرات بالقوه محیط کار بصور مناسب حفاظت می نماید مطمئن شود. این موضوع برای کارفرما بسیار مهم است که در هنگام انتخاب این کلاهها خطرات بالقوه را موجود را بشناسد که خطات الکتریکی نیز شامل این موارد می شود. این میتواند توسط تجزیه و تحلیل جامع خطرات و آگاهی از انواع مختلف کلاه های حفاظتی در دسترس انجام شود.

کلاه ها ایمنی به سه کلاس صنعتی تقسیم می شوند :

کلاه های ایمنی کلاس A در برابر نفوذ و ضربه مقاوم بوده و حفاظت لازم را در مقابل ولتاژهای محدود فراهم می نماید ( تا حدود 2200 ولت )

کلاه های ایمنی کلاس B بالاترین سطح حفاظت را در برابرخطرات الکتریکی ، شوک با ولتاژ بالا ، و حفاظت در برابر سوختگی  ایجاد می کند ( تا حدود 20000 ولت ). آنها همچنین ازخطرات ضربه و نفوذ اشیاء در حال افتادن یا معلق حفاظت می نمایند.

کلاه های ایمنی کلاس C حفاظت در برابر ضربه و آسایش به علت سبکی را فراهم می نماید اما برای حفاظت در برابر خطرات الکتریکی پیشنهاد نمی شود.

کلاس دیگر کلاه های حفاظتی در فروشگاهها با عنوان کلاه های ضربه گیر نامیده می شود که برای استفاده در مکانهائی با فضای سر محدود طراحی شده است. اینها برای مکانهائی که حفاظت در برابر ضربه و پارگی سر نیاز باشد لازم است. این نوع از کلاهها برای حفاظت در برابر اشیاء در حال افتادن و معلق طراحی نشده و مورد تائید ANSI نمی باشد. این نیز ضروری به نظر می رسد که کلاه ایمنی مورد استفاده کارکنان را چک کنید تا از حفاظت مناسب ایجاد شده توسط تجهیزات آن مطمئن شوید. هر کلاه باید دارای برچسبی در داخل پوسته خود باشد که لیستی از تولیدکنندگان ، علامت ANSI و کلاس کلاه باشد.

 

ملاحظات نگهداری و اندازه کلاه ایمنی

حفاظ سری که یا بزرگ است و یا کوچک ، حتی اگر با شرایط مطابقت داشته باشد ، برای استفاده مناسب نیست. کلاه حفاظتی باید بطور مطلوب بر روی سر قرار گیرد و باندازه سر فرد باشد. کلاه های ایمنی زیادی در اندازه های متنوع ، با قابلیت تنظیم پیشانی بند وجود دارد که یک اندازه مناسب را اطمینان می دهد ( تا بیش از 1.8 اینچ قابل اندازه است ) یک سایز مناسب باید میان پوسته و سیستم تعلیق فضای کافی را برای تهویه و توزیع ضربه ، ایجاد نماید. کلاه نباید محصور بوده ، لیز بخورد و کج شود یا اینکه پوست را تحریک کند. تعدادی از کلاه های حفاظتی متعلقات متنوعی را برای استفاده فراهم نموده تا کارکنان در سروکار داشتن با تغیرات اوضاع محیطی کمک کند ، همچون شکافی برای استفاده از گو شی ، عینک های ایمنی ، شیلدهای صورت و چراغ های فابل نصب بر روی کلاه. لبه های اختیاری ممکن است حفاظت بیشتری را در برابر نور خورشید ایجاد نماید و تعدادی از کلاه ها نیز دارای کانالهائی هستند که آب باران را به فضائی دور از صورت هدایت می کند. متعلقات ایمنی نباید موجب حذف خصوصیتهای ایمنی کلاه شود.

تمیز نمودن و بازدید دوره ای ، عمر مفید کلاه حفاظتی را افزایش می دهد. بازدید روزانه پوسته کلاه ایمنی ، سیستم تعلیق و دیگر متعلقات برای سوراخ شدگی ، شکستگی ، پارگی ویا دیگر آسیب هائی که موجب کاهش حفاظت کلاه می شود ، ضروریست. رنگ ها ، تینرهای نقاشی و بعضی از مواد پاک کننده می توانند موجب ضعیف شدن پوسته کلاه های ایمنی شوند و مقاومت الکتریکی آن را کاهش دهند. بمنظور دریافت اطلاعات در مورد اثرات رنگ ها و مواد پاک کننده روی کلاه های ایمنی با تولید کننده این کلاه ها مشورت کنید. هرگز کلاه حفاظتی را با مته سوراخ و رنگ آمیزی نکنید ، یا برچسبی روی آن نچسبانید ، چون این کارها ممکن است موجب کاهش حفاظت بی نقص آن شود. کلاه حفاظتی را در برابر تژنور مستقیم خورشید همچون پشت پنجره و. … قرار ندهید ، چون نور خورشید و گرمای زیاد می تواند به آن آسیب برساند.

کلاههای ایمنی که هر یک از عیوب زیر را دارا باشد باید از رده خارج و تعویض شود :

  • سوراخ شدگی ، شکستگی یا هرگونه تغیر شکل لبه یا پوسته.
  • نشانه ای از تماس لبه یا پوسته کلاه با گرما ، مواد شیمیائی یا اشعه ماوراء بنفش و دیگر تشعشعات ( بعلاوه کاهش براقیت سطح ، همچون علائمی که نشان دهنده سفید شدگی و پوسته پوسته شدن سطح کلاه باشد ).

همواره کلاه ایمنی که متحمل ضربه شده است را تعویض کنید ، حتی اگر آسیب قابل توجهی ندیده باشد. سیستم های تعلیق عرضه شده دارای قسمتهای قابل تعویض هستند و باید در زمانیکه آسیب دیده اند یا وقتیکه موجب پوشش بیش از حد دید فرد می شوند ، تعویض گردند. در صورتیکه در سیستم تعلیق پارگی یا فرسودگی دیده شود ، تعویض کامل کلاه ایمنی ضروری بنظر نمی رسد.

 

منبع: وبسایت شرکت توزیع نیروی برق تبریز