آموزش

تفاوت IECEx و سیستم طبقه بندی خطرناکATEX

تفاوت بین IECEx و سیستم های طبقه بندی خطرناک ATEX

تفاوت IECEx و سیستم های طبقه بندی خطرناک ATEX

 

بسیار مهم است که بدانیم که یک مکان خطرناک در یک محیط کاری یا محیطی دیگر برای حفظ کارکنان و کارکنان ایمن است. کد های متعددی وجود دارد که چگونگی مکان های خطرناک را شامل می شود، از جمله NEC ایالات متحده، CEC کانادا، اتحادیه اروپا ATEX و استاندارد بین المللی  IECEx.

این مقاله به بررسی آنچه که ATEX و IECEx می پردازد و چگونه آنها متفاوت هستند را پوشش می دهد.

 

ATEX چیست؟

به سادگی، ATEX نام دو دستورالعمل برای کنترل محیط های انفجاری استفاده شده توسط اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا)، یک دستورالعمل برای تولید کننده و یک دستورالعمل برای کاربر تجهیزات است.

دو دستورالعمل شامل دستورالعمل 99 / 92 / EC است که همچنین ATEX 137 یا دستورالعمل ATEX Workplace نامیده می شود و دستورالعمل 2014 / 34 / EC که همچنین به عنوان یک دستورالعمل تجهیزات ATEX نامیده می شود و جایگزین دستورالعمل 94 / 9 / EC برای بخش های تجاری و صنعتی. مخفف نام خود را از فرانسه می گیرد  Appareils destinés à être utilisés en ATmosphères EXانعطاف پذیر عنوان در 94 / 9 / EC دستورالعمل.

درست مانند NEC ایالات متحده، ATEX به دسته بندی مناطق برای گازهای خطرناک، بخارات، غبار و گرد و غبار تقسیم می شود.

 

منطقه 0 به عنوان یک مکان خطرناک محسوب می شود که در آن گاز ها، بخارات و یا گازهای خطرناک به طور مداوم یا برای دوره های طولانی اغلب وجود دارد.

منطقه 1 به عنوان یک مکان خطرناک محسوب می شود که در هر شرایطی ممکن است گازها، بخارات یا غبار خطرناک باشد.

منطقه 2 به عنوان یک مکان خطرناک محسوب می شود که در شرایط معمولی گازها، بخارات یا غبار خطرناک نیست، اما در صورت وجود، آنها فقط برای مدت کوتاهی حضور دارند.

منطقه 20 به عنوان یک مکان خطرناک محسوب می شود اگر گرد و غبار قابل اشتعال برای مدت زمان طولانی وجود داشته باشد.

منطقه 21 به عنوان یک مکان خطرناک محسوب می شود، در صورتی که ممکن است گرد و غبار قابل اشتعال در شرایط کاری معمول باشد.

منطقه 22 به عنوان یک مکان خطرناک محسوب می شود، زیرا اگر غبار قابل اشتعال در شرایط عملیاتی معمول وجود نداشته باشد، اما در صورت وجود، تنها مدت کوتاهی وجود دارد.

 

ATEX 99 / 92 / EC (دستورالعمل ATEX 137 / محل کار)

این دستورالعمل حداقل الزاماتی را که باید در جهت ایجاد یک محیط کار ایمن برای کارگران که به طور بالقوه در معرض خطر انفجار هستند، توضیح دهد. مقررات خطرناک مواد و مواد منفجره 2002 (DSEAR) برای انجام الزامات در ATEX 137 ایجاد شد.

الزامات در DSEAR برای اکثر محیط های کاری که در آن امکان آتش و یا انفجار به علت وجود عناصر قابل اشتعال وجود دارد، اعمال می شود. DSEAR یک مکان خطرناک را به عنوان یک منطقه تعیین می کند که ممکن است محیط انفجاری در مقادیری که نیاز به اقدامات ویژه ای برای حفظ امنیت کارکنان دارند، رخ دهد.

با این وجود، منطقه ای که یک محیط انفجاری انتظار نمی رود حتی در مقادیری که نیاز به اقدامات احتیاطی ویژه ای دارند، به عنوان یک مکان غیر خطرناک محسوب می شود. احتیاط های ویژه در این موارد به سادگی به کنترل منابع احتباس آتش سوزی در یک مکان خطرناک با نصب و استفاده از تجهیزات ضد انفجار خاص اشاره دارد.

مناطق خطرناک اعلام شده توسط کارفرمای یا صاحبخانه در مناطق زون طبقه بندی می شوند. طبقه بندی داده شده به هر منطقه، اندازه و مکان آن بستگی به احتمال انفجار محیط زیست و پایداری یا طول مدت زمان آن است.

 

ATEX 2014 / 34 / EC (ATEX 95 / دستورالعمل تجهیزات)

این دستورالعمل مربوط به تقسیم قوانین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد تجهیزات و سیستم های حفاظتی است که در نظر گرفته شده برای محیط های بالقوه انفجاری استفاده می شود. این دستورالعمل الزامات بهداشت و ایمنی ضروری و رویه های مناسب را که قبل از اینکه هر محصول به بازار در سراسر اتحادیه اروپا اعمال شود، مشخص می کند.

 

IECEx چیست؟

IECEx برای سیستم صدور گواهینامه استانداردها برای استفاده در محیط های انفجاری که در آن “Ex” در پایان “محیط های انفجاری” نامیده می شود، نامیده می شود. IEC سازمان جهانی ای است که تمام استانداردهای بین المللی را برای همه فن آوری های الکتریکی، الکترونیکی و دیگر مرتبط آماده می کند.

هدف از این سیستم کمک به تسهیل تجارت بین المللی تجهیزات و خدمات است که در مکان های (بالقوه) انفجاری یا خطرناک مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که حفظ سطح ایمنی مورد نیاز.

سیستم IECEx در واقع مجموعه ای از چهار طرح جداگانه است که برای تشخیص بین المللی و هماهنگی خروجی های سیستم های طبقه بندی مختلف و آزمایشگاه های آزمایشی که سطوح مختلف تخصص با استانداردهای مختلف را در اختیار دارند، طراحی شده است.

دلایل اصلی این سیستم بین الملل عبارتند از کمک به کاهش هزینه های تست و صدور گواهینامه به تولید کنندگان، زیرا کشورهای مختلف دارای استانداردهای متفاوت هستند. اگر تجهیزات از یک کشور تحت یک مجموعه از استانداردهای ایمنی قرار می گیرد و با مجموعه ای متفاوت از استانداردهای ایمنی به کشور دیگری منتقل می شود، تجهیزات باید در آن کشور آزمایش شود تا به دستورالعمل های آن برای استفاده در مکان های خطرناک پایبند باشد. سایر دلایل کاهش زمان به بازار، اطمینان بین المللی در فرایند ارزیابی محصولات و تنها یک فهرست پایگاه داده بین المللی است.

 

تفاوت بین IECEx و سیستم های طبقه بندی خطرناک ATEX

 

تفاوت های کلیدی بین ATEX و IECEx

اگر چه ATEX و IECEx نیازهای لازم را برای تجهیزات مورد استفاده برای مکان های بالقوه خطرناک و خطرناک توصیف می کنند، اما در برخی موارد تفاوت های متفاوتی وجود دارد که ATEX به وسیله قانون رانندگی می کند و استانداردهای IECEx رانده می شود.

تفاوت دیگر این است که ATEX فقط در اتحادیه اروپا معتبر است، در حالی که IECEx در سطح جهان پذیرفته شده است. همچنین، ATEX به طور قانونی برای تمام تجهیزات غیر الکتریکی و الکتریکی مورد نیاز در مکان های خطرناک مورد نیاز است. با این حال، IECEx فقط برای تجهیزات الکتریکی در مکان های خطرناک مورد نیاز است.

با توجه به استانداردهای، ATEX انطباق با استانداردها اجباری نیست، اما برای IECEx، یک گواهینامه شخص ثالث مسئول ترکیب همه جنبه های تولید و طراحی برای صدور گواهینامه عمومی است. به سادگی، IECEx در قبال پرونده گواهینامه سختگیرانه تر از ATEX است.

یکی دیگر از تفاوت های اساسی این است که هر راهنمای تنظیم شده است. سیستم IECEx در واقع یکی از چهار سیستم ارزیابی انطباق است که توسط کمیسیون مستقل انتخابات اداره می شود. سیستم IECEx شامل چهار قطعه صدور گواهینامه بین المللی جداگانه، از جمله تجهیزات مدارک  IECEx Certified، Scheme  خدمات  IECEx Certified Services، سیستم صدور گواهینامه سازگار با IECEx و برنامه های صلاحیت های معتبر بین المللی IECEx است. با این حال، ATEX  اشاره به دو دستور جداگانه اما مرتبط است که در بالا ذکر شده است.

لارسون الکترونیک دارای طیف گسترده ای از انفجار نور اثبات و وسایل و سایر تجهیزات انفجار مقاوم در برابر محل کار مانند بخاری برای همه طبقه بندی مناطق کاری خطرناک. شرح مفصلی از محصولات ارائه طبقه بندی NEC بنابراین اپراتورها می دانند که رتبه بندی و جایی که می توان آن را برای حفظ مردم در مناطق کار خطرناک استفاده می شود.

 

 

منبع: larsonelectronics.com