آموزش, اخبار, دسته‌بندی نشده, مقالات, وبلاگ

کرونا چیست؟ و چگونه از خود در مقابل آن محافظت کنیم!

محافظت در برابر ویروس کرونا

ویروس کورونا (corona viruse)

ویروس ناشناخته و جدید کرونا که اکنون با نام کووید 19 (covid-19) شناخته می شود اولین بار در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان واقع در کشور چین انتشار پیدا کرد . نام کووید 19 (covid-19) در یازدهم فوریه توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شد  با این توضیح که باید نامی گذاشته شود که به موقعیت جغرافیایی ، نام نوعی حیوان ، فرد یا گروهی از مردم اشاره نداشته باشد . این ویروس تا کنون بیش از 80000 نفر را در سرتاسر جهان هدف قرار داده و هزاران کشته برجای گذاشته است .

این ویروس ناشناخته در صورت بروز علائمی مشابه با ذات الریه داشته و در افراد با علائمی مانند سرفه ، تب و مشکلات تنفسی و در مواردی با ایجاد نارسائی در اعضا خود را نشان می دهد . طبق آخرین بررسی ها مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد ویروسی که جهت درمان آنفولانزا مصرف می شود در از بین بردن ویروس کرونا تأثیری نداشته و در صورت بستری شدن تنها با کنترل وضعیت ریه و رساندن مایعات به بدن با آن مقابله می شود . اگرچه بهبودی و مقابله با این ویروس در افراد مبتلا به کرونا به قدرت سیستم ایمنی بدن آن ها بستگی دارد اما در بین جانباختگان مواردی نیز مشاهده شده که از لحاظ سلامت و سیستم ایمنی بدن دچار مشکل نبوده اند .

این ویروس همچنان تا حد زیادی ناشناخته بوده و اطلاعات کاملی در مورد مشخصات آن و نحوه مقابله با آن در دسترس نمی باشد . میزان مرگ و میر در اثر این ویروس تا کنون حدود 2/0 بوده ، در صورتی که آنفولانزای فصلی بطور میانگین هر ساله زیر 1/0 و  بیماری سارس بیش از 10/0 قربانی داشته است .

روش های سرایت این ویروس نیز تا اندازه ای ناشناخته بوده و دانشمندان همچنان در حال بررسی کامل راه های سرایت آن هستند . تفاوت ویروس کرونا با موارد مشابه آن عدم وجود واکسن به منظور پیشگیری از ابتلا برای قشر آسیب پذیر مانند سالمندان یا افراد دارای مشکل تنفسی و یا ضعف در سیستم ایمنی بدن می باشد و به همین دلیل محافظت از این قشر آسیب پذیر بسیار مشکل می باشد .

 

منشاء ویروس کووید 19 (covid-19)

طبق بررسی های به عمل آمده توسط دانشمندان منشأ این ویروس از حیوانات بوده و سپس به انسان منتقل شده است . بسیاری از افرادی که ابتدا به این ویروس آلوده شده اند کسانی بوده اند که در بازار های فروش غذاهای دریایی در مراکز شلوغ شهر مشغول به کار بوده و حیوانات را یا بصورت زنده و یا ذبح شده به فروش می رسانده اند .

 

در اغلب ویروس های جدید و بسیار خطرناک عموماً حیوانات در نقش میزبان بوده و سرچشمه انتشار آن می باشند . سندرم حاد تنفسی سارس و مرس هر دو نمونه ویروس های ناشی از حیوانات هستند که قربانیان زیادی بر جای گذاشته اند .

 

نحوه انتشار ویروس کووید 19 (covid-19)

اگرچه کووید 19 و نحوه شیوع آن از شخصی به شخص دیگر همچنان در حال ارزیابی توسط دانشمندان می باشد اما با توجه به نحوه انتشار ویروس های مشابه می توان گفت این ویروس ها بیشتر از طریق قطرات بزاق منتشر شده از سرفه و یا عطسه شیوع پیدا می کنند . با سرفه و یا عطسه از طرف فرد آلوده قطرات بزاق یا مخاط آزاد شده و می توانند در مجاورت افراد دیگر قرار بگیرند و یا بطور مستقیم استنشاق شوند و یا بر روی دست ها قرار گرفته و در صورتی که فرد صورت خود را لمس کند انتقال پیدا کرده و فرد را مبتلا کند .

ویروس ها همچنین می توانند از طریق سطوحی مانند صندلی های و میزها در وسایل نقلیه عمومی یا ادارات و مدارس و هرگونه مکان عمومی منتقل شوند که البته امکان انتقال از این راه ها بستگی به مدت زمان زنده ماندن ویروس بر روی این سطوح دارد که از ساعت ها تا روز ها متغیر است .

بطور مثال در مورد ویروس آنفولانزا برخی از دستورالعمل ها حفظ فاصله حدود شش پا از فرد آلوده و یا کسی که بیش از ده دقیقه دچار سرفه می شود را توصیه کرده است .

برخی از شواهد و بررسی ها درباره ویروس کووید 19 نشان می دهد برخی از افراد حتی با عدم بروز علائم در آن ها می توانند ناقل این بیماری بوده و سبب گشیوع آن شوند ، ناگفته نماند هنوز درصد احتمال این فرضیه به خوبی مشخص نشده است .

 

چگونه در برابر ویروس کرونا از خود محافظت کنیم

 

  • عدم خروج غیر ضروری از منزل

یکی از بهترین راه های پیشگیری از ابتلا به این ویروس محدود کردن فعالیت های خارج از خانه و عدم حضور در مکان های عمومی با تجمع افراد زیاد مانند مدارس ، فروشگاه ها ، باشگاه ها ، آرایشگاه ها و … می باشد . همچنین توصیه می شود تا حد ممکن از استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس ، مترو ، تاکسی ها خودداری شود .

  • جدا کردن محل خود از دیگران در صورت شک به ابتلا

اگر بروز علائمی را در خود احساس می کنید تا حد ممکن در یک اتاق مخصوص مانده و فاصله خود را از سایر اعضای خانواده و یا حتی حیوانات خانگی حفظ کنید و در صورت امکان از حمام و سرویس جداگانه استفاده کنید .

  • قبل از مراجعه به پزشک حضور خود را اطلاع دهید

در صورت داشتن علائم ابتلا ، قبل از حضور در مکان درمانی و یا مطب پزشکان تماس گرفته و امکان ابتلای خود را اطلاع داده تا این مکان ها اقدامات لازم برای جلوگیری از آلودگی و تماس با دیگران را انجام دهند .

  • استفاده از ماسک صورت

در صورت حضور در مکان های عمومی و یا حتی جمع های خانوادگی دهان و بینی خود را با استفاده از ماسک پوشانده و ترجیحاً بعد از هربار استفاده بدون لمس ماسک قبل از ورود به خانه آن را دور انداخته و از ماسک جدید استفاده کنید .

در صورت ابتلا و داشتن علائم هنگام مراجعه به مراکز بهداشتی و یا هرگونه تماسی با افراد دیگر و یا حتی حیوانات خانگی از ماسک استفاده کنید .

  • پوشاندن صورت هنگام عطسه و یا سرفه

هنگام عطسه یا سرفه  صورت خود را با استفاده از یک دستمال یکبار مصرف پوشانده و سپس آن را به سطل زباله بیندازید و بلافاصله دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و یا کلیه سطوح دستان خود را به محلول ضدعفونی (حاوی الکل 60 تا 95 درصد ) آغشته کرده و به هم بمالید تا خشک شود .

  • شستشو و ضد عفونی کردن دست ها بطور مرتب

دستان خود را روزانه به دفعات زیاد ، بعد از تماس با سطوح مختلف حداقل به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون شسته و یا در صورت عدم دسترسی ، با استفاده از مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید . تا قبل از شستن دست ها از دست زدن به چشم ، بینی و دهان خود جداً خودداری کنید .

  • از اشتراک وسایل شخصی با دیگران خودداری کنید

از اشتراک وسایلی مانند لیوان ، ظروف غذاخوری ، حوله ، ملحفه و یا غذاها و نوشیدنی ها با افراد دیگر جداً خودداری کرده و هر بار پس از استفاده از این وسایل آن ها را کاملاً بشوئید .

  • ضدعفونی کردن سطوحی که با آن در تماس هستید

سطوحی مانند پیشخوان ، میز کار ، کیبرد ، تلفن همراه ، وسایل حمام و سرویس بهداشتی را با استفاده از اسپری های مخصوص و دستورالعمل مصرف آن کاملا ضد عفونی کرده و هنگام تمیز کردن این سطوح از دستکش استفاده کرده و توجه کنید تهویه مناسب در مکان وجودداشته باشد .

  • قرنطینه افراد مبتلا و یا مشکوک به ابتلا

بیماران مبتلا به ویروس کووید 19 که ابتلای آن ها تائید شده و در منزل به سر می برند باید تا زمان اعلام از طرف متخصصان مبنی بر عدم خطر انتقال به دیگران در حالت قرنطینه باقی مانده و از تماس با دیگران خودداری کنند . اتمام زمان قرنطینه الزاماً با مشورت با افراد متخصص باید صورت بگیرد .

همچنین افرادی که مشکوک به ابتلا به ویروس هستند نیز باید به مدت دو هفته در حالت قرنطینه باقی بمانند تا ابتلا و یا عدم ابتلای آن ها تائید شود .

  • عدم مصرف مواد غذایی بصورت خام

از خوردن محصولات حیوانی مانند گوشت یا شیر بصورت خام و نجوشیده که امکان آلودگی در آن ها وجود دارد خودداری کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *