آموزش, اخبار, مقالات, وبلاگ

آشنایی با تجهیزات و محصولات دراگر

آشنایی با محصولات دراگر

کمپانی دراگر

کمپانی دراگر در سال 1889 در لوبک آلمان تأسیس شد ، این شرکت بعد از پنج نسل به عنوان یک شرکت خانوادگی با داشتن 13000 کارمند و تأسیس شعبات نمایندگی در بیش از 190 کشور جهان تبدیل به یک شرکت جهانی گردیده است . از عمده تولیدات کمپانی دراگر ساخت تجهیزات حفاظت فردیست که همواره با شعار “دراگر فناوری ای برای زندگی ”  بر نوآوری در این شرکت تاکیید داشته است همچنین کمپانی دراگر به عنوان برترین شرکت در زمینه تولید تجهیزات ایمنی در دنیا مطرح شده و خود از پیشگامان تدوین استاندارد در زمینه تجهیزات ایمنی می باشد.

 

انواع ماسک های دراگر

ماسک تمام صورت دراگر تولید شده بر اساس آخرین استانداردهای روز جهان از جهت ایمنی و همچنین سهولت استفاده برای مصرف کنندگان میباشد. این ماسک با طراحی پیشرفته خود تولید شده از طلق پلی کربنات شفاف و با عدم شکست تصویر ، شعاع دید بی نظیری را در سخت ترین شرایط به کاربر ارائه می کند . از دیگر نکات قابل توجه این نوع ماسک ها که از مزایای آن محسوب می شود بخار نکردن فضای داخلی در اثر تنفس مصرف کننده به علت طراحی مناسب و هوشمندانه سیستم گردش هوا در این ماسک ها می باشد علاوه بر این امکان نصب روکش های گوناگون دراین ماسک ها وجود دارد . فریم های 2 لایه ماسک تمام صورت دراگر همراه با لایه های محافظتی خوب به گونه ای طراحی شده که با هرگونه فرم صورت سازگاری دارد . از مزایای این نوع ماسک قابلیت ضد خش بودن ، توانایی فیلتراسیون بالا ، شعاع دید 180 درجه ، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و همچنین حرارت بالا ، مقاومت در برابر ضربه ، و طراحی جهت استفاده در آلودگی های شدید در صنایع مختلف می توان نام برد . ماسک های تمام صورت دراگر دارای دو نوع تک فیلتر و دو فیلر می باشند . این ماسک ها دارای تسمه نگهدارنده در پشت سر بوده که پس از قرار دادن بر روی سر می توان آن را به اندازه دلخواه تنظیم نمود .

 

  • ماسک نیم صورت دراگر :

این ماسک تنها نیمه صورت که شامل دهان و بینی می باشد را تحت پوشش قرار می دهد . تفاوت ماسک نیم صورت دراگر با نوع تمام صورت آن تنها در پوشش دادن چشم ها می باشد که می توان جهت پوشش چشم ها از عینک های آزمایشگاهی استفاده نمود .

 

  • ماسک گرد و غبار :

یکی از خطرهای موجود در برخی از محیط های کاری مانند معادن وجود ذرات گرد و غبار فراوان در هوا می باشد که سبب بروز بسیاری از بیماری ها ازجمله مشکلات تنفسی و ریوی خواهد بود . به کار بردن ماسک های گرد و غبار استاندارد و استفاده صحیح از آن راه کاری ساده جهت جلوگیری از این مشکلات می باشد . این ماسک ها با فیلتر استاندارد خود قادر به فیلتراسیون ذرات ریز معلق در هوا بوده و در صنایع گوناگون نظیر معادن زغال سنگ ، گچ ، سیلیس و … کاربرد دارد .

 

گاهی در برخی محیط های کاری که با گازهای شیمیایی خطرناک و انواع آلاینده ها در ارتباط هستند امکان نشت ناگهانی این مواد در غلظت های بسیار بالا وجود دارد که ممکن است آسیب های جدی به پرسنل شاغل در این محیط ها برساند . در واقع این ماسک ها جهت استفاده در شرایط اضطراری طراحی شده اند به گو نه ای که زمان مناسب به کاربر را برای فرار از محدوده خطر و رسیدن به جای امن دور از گازهای سمی میدهد . این نوع ماسک ها حداقل 15 دقیقه برای کاربر جهت رسیدن به موقعیت امن زمان فراهم می کند.

 

ماسک های فرار دراگر دارای تنها استاندارد جهانی (DIN58477) می باشد . این ماسک ها با داشتن فیلتر ترکیبی چند گازی در برابر طیف وسیعی از گازهای سمی می توانند کاربران را حفاظت کنند . همچنین ماسک های فرار دراگر شامل یک جعبه نگهدارنده نیز می باشد که سبب آسان نمودن حمل و نقل این ماسک ها شده است .

این ماسک متشکل از قطعاتی شامل فیلتر ، گیره بینی (جهت ممانعت از ورود آلودگی از راه بینی) ، قطعه دهنی (قطعه ای که زمان استفاده از ماسک در دهان گذاشه می شود تا به این وسیله تنفس صورت بگیرد ) می باشد .

 

فیلتر دراگر

برای اشخاصی که در معرض مواد شیمیایی قرار می گیرند به کار بردن ماسک تمام صورت و یا نیم صورت با انتخاب فیلتر مناسب بسیار حائز اهمیت است . با استفاده از فیلتر دراگر کاربران می توانند خود را در برابر محدوده وسیعی از مواد مضر از جمله بخارهای جیوه ، ترکیبات معدنی ، آمونیاک ، گازهای مضر و مواد شیمیایی محافظت کنند . علاوه بر این در فیلتر نمودن ذرات غبار کاربرد دارد . بطور معمول فیلتر ماسک های تمام صورت دراگر به گونه ای طراحی شده که سایز رزوه و قطر آن برابر می باشد . پایان زمان استفاده از فیلترها را با متصاعد شدن بو و طعم خاص و همچنین سنگین شدن تنفس می توان تشخیص داد . این فیلتر ها تا  6 ماه بعد از جدا شدن درپوش قابلیت استفاده دارند .

سیستم تنفسی ارابه ای

در برخی از صنایع به دلیل فعالیت پرسنل در محیط های صنعتی آلوده به مواد شیمیایی یا هرگونه ماده مضر و یا حتی به دلیل کمبود اکسیژن کافی نیاز به استفاده از تجهیزات محافظتی جهت حفظ سلامت کارکنان به شدت احساس می شود . از جمله تجهیزات مورد استفاده در راستای این هدف سیستم های ارابه ای می باشند . بطور کلی سیستم ارابه ای در محیط هایی با فضای بسته نظیر معدن و یا آتش نشانی ها و همچنین محیط های آزمایشگاهی کارائی دارد .  سیستم ارابه ای نوعی سیستم هوا رسان می باشد ، این سیستم به گونه ای طراحی شده که اکسیژن مورد نیاز جهت فعالیت پرسنل را در محیط کاری آلوده فراهم می کند . از مزایای این سیستم که کاربرد آن را بسیار آسان نموده به وجود چرخ دستی همراه این سیستم جهت حمل و جا به جایی راحت می توان اشاره نمود . از نکات قابل توجه در این سیستم توانایی ایجاد دو سیستم تنفسی هم زمان از یک سیلندر می باشد . سیلندرهای این سیستم با یک کمربند فلزی در قسمت پشتی چرخ دستی قرار گرفته است . همچنین حلقه فلزی در قسمت جلو چرخ دستی جهت قرار دادن شیلنگ تغذیه تعبیه شده است . یکی از از اجزاء این سیستم شیر تقاضا می باشد که وظیفه انتشار هوای فشرده را بر عده دارد . کاهنده فشار از اجزاء دیگر این سیستم به شمار می رود که نقش آن کنترل فشار خروجی است .

 

سیستم تنفسی SCBA

سیستم تنفسی SCBA  و یا سیستم تنفسی هوای فشرده متشکل از اجزاء مختلفی از جمله ماسک شیمیایی تمام صورت ، کوله تنفسی همراه با سیلندر و یک فشار سنج جهت کنترل فشار می باشد که در ابعاد و سایزهای مختلف به تولید می رسد . از جمله کاربردهای این سیستم می توان به استفاده در محیط هایی که با کمبود اکسیژن روبروست ، فضاهایی با درجه حرارت بسیار بالا ، محیط های آلوده به دود و یا گازهای شیمیایی در مواردی که فیلتر توانایی فیلتراسیون آن را ندارد ، اشاره نمود . سیلندرهای به کار رفته در این سیستم عموماً از دو جنس کامپوزیت و یا فلز تولید می شوند که نوع فلزی آن نسبت به کامپوزیت وزن بیشتری دارد در حالی که نوع ساخته شده از کامپوزیت حجم بیشتری از اکسیژن را درون سیلندر خود حمل می کند .

از جمله خصوصیات سیستم تنفسی SCBA دراگر می توان به دوام بالا ، راحتی در نصب و جدا نمودن قطعات دستگاه ، مقاومت در برابر آلاینده های شیمیایی و ضربات ناگهانی و همچنین نشت پذیری پایین این سیستم اشاره کرد . 

مواد به کار رفته در تسمه و کمربند این سیستم بسیار با دوام بوده و سگک استفاده شده در این دستگاه تنفسی تولید شده از ترکیبات کربن است که دارای مزایایی نظیر وزن سبک و استحکام بالا می باشد همچنین سهولت استفاده و کم کردن فشار وارد شده به ستون فقرات از جمله ویژگی هایی است که این سیستم تنفسی را به محصولی قابل اطمینان جهت استفاده در محیط هایی مانند آتش نشانی تبدیل نموده است .

 

سیستم ایرلاین دراگر

این سیستم با بهره گیری از تکنولوژی بروز و پیشرفته تولید شده و مناسب جهت استفاده در محیط هایی است که کاربر به مدت زمان طولانی برای تنفس نیاز دارد . این سیستم با توانایی جا به جایی دو سیلندر هوای فشرده و همچنین یک سری ریل شیلنگ که امکان طولانی کردن آن تا 100 متر نیز وجود دارد و همچنین داشتن استانداردهای ISO و EN و توانایی اتصال به سیستم های تنفسی دیگر جهت کاربرد هم زمان این سیستم برای چهار کاربر ، این محصول را به سیستمی منحصر به فرد تبدیل کرده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *